Vihkot ja kynät esille, kohta alkaa koulu! Susanne Snellman & Thomas Lindberg ovat koonneet Koulun aloittamisen ABC:n kuulovammaisille lapsille ja nuorille. Kuulovammaisen oppilaan tuen tarpeen määrittely on aina yksilöllistä ja yksilölliset erot ovat suuria. Jollakin lapsella tuen tarve on vähäistä, ja toinen tarvitsee tukea jatkuvasti ja monessa muodossa. Vanhemmat, opettajat ja itse lapsi ovat mukana tekemässä koulun sujumisesta vaivatonta. Tässä vinkkejä, joita on hyvä ottaa huomioon koulun alkaessa.



Akustiikka
Hyvästä akustiikasta hyötyvät kuulevatkin. Tarkistakaa ainakin kotiluokka, käytävät, liikuntasali ja ruokala.



Bandana-huivi
Huivi suojaa kevyeltä sateelta ja pitää laitteet paikoillaan vaikka liikuntatunneilla.



CI-laite
Ovatko säädöt kunnossa? Käy sairaalassa säädöissä tarpeen mukaan.



Design for all
Kaikki huomioon ottava asioiden ja tilojen suunnittelu auttaa kaikkia, ei pelkästään kuulovammaista lasta. Älä siis epäröi ehdottaa korjauksia epäkohtiin!



Erityisen tuen tarve
Jos lapsesi on pidennetyllä oppivelvollisuudella, on ryhmän enimmäiskoko 20 oppilasta ekaluokalla.



FM-laite
Ryhmäkuuntelulaite käyttöön luokassa, retkillä ja liikuntatunneilla.



Grrrrr!
Koulunkäynti väsyttää ja lapsesi voi purkaa väsymystään kiukuttelemalla. Tue häntä positiivisesti kiukusta huolimatta.



Henkilökohtainen avustaja
Jos lapsellasi on henkilökohtainen avustaja, hän auttaa kuulemisessa ja huolehtii FM-laitteen latauksesta.



Istumajärjestys
Luokassa kuulovammaisen lapsen istumapaikalla on merkitystä. Lapsi on hyvä sijoittaa parempi korva muuhun ryhmään päin ja opastaa opettajaa valitsemaan paikkansa läheltä kuulovammaista lasta.



Joustoa polviin
Pienen lapsen on vaikea lukea aikuisen huuliota alhaalta ylöspäin. Opettajan on hyvä kyykistyä tai istua lapsen tasolle tärkeitä ohjeita antaessaan.



Kuntoutusohjaaja
Vierailee koululla kartoittamassa kuulo-olosuhteet, apuvälinetarpeet ja perehdyttämässä henkilökuntaa sekä valvoo lapsen etuja.



Laukku
Kuulovamman vuoksi lapsen niska-hartiaseutu on koetuksella kuulemisen pinnistelyn takia. Panosta ergonomiseen koululaukkuun.



Matka
Jos aiotte matkustaa koulupäivien aikana, muista anoa vapaata koulusta ajoissa.



Näkyvyys
Näkeekö lapsi opettajan ja muiden oppilaiden huulion? Myös ikkunasta tulevaa valoa vasten on vaikea seurata huuliota.



Opettajien koulutus
Eri sairaalat, Satakieliohjelma ja muut tahot järjestävät opettajille ja muulle henkilökunnalle hyödyllisiä perehdytyspäiviä.



Perehdytys
Koulun henkilökuntaa on hyvä perehdyttää keinoihin, jolla lapsen koulunkäynti helpottuu.



Quuluuko?
Koulu on julkinen laitos, jossa voit itsekin poiketa seuraamassa opetusta. Jos jokin asia mietityttää vaikka akustiikassa, tee vierailu koululle koulupäivän aikana.



Ryhmäavustaja
Voi auttaa myös kuulovammaista lasta muun muassa huolehtimalla FM-laitteen käytöstä ja latauksesta.



Seuraa iltapäiväksi
Ekaluokalla päivät ovat lyhyitä ja joissain kunnissa on mahdollista mennä iltapäiväkerhoon. Myös näiden tilojen akustiikka ja henkilökunnan perehdytys on tärkeää.



Turvallinen koulumatka
Onko lapsen koulutie turvallinen vai tarvitaanko esimerkiksi koulutaksikyytiä? Keskustele asiasta sairaalassa ja koulutoimiston kanssa.



Uiminen
Selvitä ajoissa lapsen mahdollisuuden saada uintiin joko implantin vesisuoja tai tulkkausapua.



Valaistus
Hyvä valaistus auttaa seuraamaan muiden puhujien huuliota ja helpottaa kuulovammaisen lapsen kuulemista.



Wilma
Jossain kunnissa käytettävä sähköinen reissuvihko opettajan ja kodin väliseen viestimiseen. Toinen yleinen ohjelma on nimeltään Helmi. Opettajan ja huoltajan välinen viestintä on tärkeää.



X-hippa
Välitunneilla on kiva leikkiä. On hyvä opettaa lapselle leikkejä jo kotona, jotta säännöt tulevat tutuiksi hyvissä kuunteluolosuhteissa.



Ymmärrys
Käytä rohkeasti ilmeitä ja eleitä puheen tukena. Myös nimet, päivämäärät, uudet sanat, läksyt ja tärkeät asiat on hyvä kirjoittaa taululle.



Zzzz…
Koulunkäynti on kuulovammaiselle lapselle raskasta, huolehdi riittävästä unen määrästä!



Åppimistyylit
Myös kuulovammaisella on erilaisia oppimistyylejä, jotka on hyvä ottaa huomioon koulussa.



Älä huuda
Kuuleminen vaikeutuu, jos huudat. Puhu sen sijaan selkeästi normaalilla puheaäänellä ja toista tarvittaessa.



Öööö
Menikö sormi suuhun? Saat tukea sairaalasta, kuntoutusohjaajalta tai vaikkapa meiltä LapCI ry:n toimistolta!


Lähde: Susanne Snellman & Thomas Lindberg: Apua – kuulovammainen oppilas luokassani

Koulun aloittamisen ABC
Merkitty:                    

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.